There was an error in this gadget

Health for Malaysia


Assalamualaikum wrb..

Setelah penat dengan adegan menunggu, akhirnya aku selamat sampai ke Pekan. Hooyee! hehe.. Sebenarnya aku agak teruja sebab tu first time aku g Pekan, walaupon dah hampir 3 tahun duduk dekat Pahang ni ha. Program tu berlangsung dekat RTC Pahang, lebih tepat lagi dekat Kuala Pahang.

Masa mula-mula sampai tu rasa kecewa gila, rasa macam nak balik time tu jugak sebab benda pertama yang aku nampak adalah meja tempat makan-makan n dengar talk..hahah.. Tapi setelah turun bas dan berjalan ke belakang sikit baru la nampak program sebenarnya.. Program kesihatan..

Lepas dah agak2 chill sikit, kami semua pon isi la borang untuk jalani pemeriksaan tu~percuma je.. Memang banyak kaunter dibukak untuk tujuan pemeriksaan tu. Dan yang jadi penge'check'nye adalah students dari UKM. Mula-mula aku g dekat bahagian yang check2 BMI semua tu.. Aku berasa agak xpuas hati sebab tinggi aku yg dia ukur kurang dari tinggi sebenar aku! Haish! xkan aku makin pendek kot? Stress sangat ke sampai makin pendek.. hehe.. Lepas tu kena buang bukak kasut n berdiri atas satu alat ni (TANITA rasanya nama dia) Stay atas tu jap then dia(mesin) tu amek bacaan.

Aku sebenarnya agak teruja dengan mesin tu. Sebab kalau diikutkan bacaan yang keluar dia siap ukur fat mass, muscle mass, bone mass n segala macam.. Sesapa yang tahu macam mana mesin tu berfungsi silalah terangkan ye..hoho.. Overall daripada analisa mesin tu aku mempunyai BMI yang seimbang, fat mass pon cun, metabolic age pon lagi cun; 19 je..rasa muda sebentar..hhaha..Tapi kalau diikutkan cadangan mesin tu dia suruh aku naikkan berat aku lagi 4kg.. NO WAY!! hahah..

Then g amek tekanan darah dan check cholesterol n sugar dalam darah. Aku rasa macam nak pengsan je masa nak amek darah tu..hehe..xlah.. Aku cuma rasa cuak, tapi sebenarnya benda tu ok je. Cuma otak aku cuba menakut-nakutkan aku.. Sebab tu la sampai hari ni aku masih xderma darah. Tapi niat tu ada..InsyaAllah, suatu hari nanti~

Last sekali aku g dekat bahagian mental health screening. Bahagian ni la yang buat aku xkeruan. Masa mula2 tu memang best, tapi bila dah habis n time dengar dia bagi penerangan tu, aku rasa wahhhh.. kenapa?? Kalau diikutkan result screening tu aku ada high level of anxiety and depression. Dia suruh aku g jumpa kaunselor lagi siap nak tolong callkan kaunselor dekat aku dan dia dh tuliskan something dekat belakang kertas result tu. Tapi aku cakap, 'xpelah, nanti saya g sendiri' hahha..sampai hari ni aku xp lagi..

Dia cakap, kalau diikutkan nilai tu memang tinggi untuk aku yang masih bergelar student. Dia cadangkan aku g jalan2 , g window shopping, lepak2 dgn kawan~ Aku pon ikut la nasihat dia..hehe.. Tapi betulla orang kata knowledge is pain..Dalam perjalanan balik n hari2 selepas tu aku rasa macam makin depressed je..hhahah..

Tapi aku ikut nasihat dia dan hari ni aku akan g camping dekat Perak..yeehaaa! Bubye semua assignment, report and Plant Design~


p.s entry ni xde gambar sebab xde mood nak amek gambar lepas dgr dr tu cakap..hhahah

No comments:

Post a Comment